اسنوپا

علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت

علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت

با آغاز فصل سرما و سرد شدن شدید هوا، یخ زدن لوازم و وسایلی که در معرض سرما هستند از مشکلاتی است که گریبان مردم را می‌گیرد. یکی از لوازمی که در فصول سرما دچار یخ زدگی می‌شود لوله برگشت داکت اسپلیت است که بسیاری از افرادی که از داکت اسپلیت استفاده می‌کنند را نگران کرده است. ما قصد داریم به شما علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت را توضیح دهیم تا شما بتوانید جلوی یخ زدن این لوله و خراب شدن آن را بگیرید.

اما ابتدا لازم است تا برای افرادی که با داکت اسپلیت آشنایی ندارند، این سیستم خنک کننده را معرفی کنیم و سپس به دلایل یخ زدن این لوله و جلوگیری از یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت بپردازیم.

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت ها یک سیستم سرمایشی گرمایشی هستند که در فصول سرما برای گرم کردن و در فصل تابستان برای خنک کردن محیط استفاده می‌شوند و کاری مثل کولر های گازی را انجام می‌دهند. داکت اسپلیت از دو بخش یونیت خارجی(کندانسور) و یونیت داخلی( بخش هوا ساز) تشکیل می‌شود که هر بخش دارای اجزای مختلفی است.

داکت اسپلیت ها قیمت کمتری نسبت به کولر های گازی دارند و البته سرمایش و گرمایش مناسبی نیز تولید می‌کنند. همین عوامل سبب شده عده زیادی از این ابزار برای خانه ها و ادارات خود استفاده کنند. حال که با داکت اسپلیت ها آشنا شدید به دلایل یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت بپردازیم.

دلایل یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت چیست؟

عدم وجود جریان هوا در کویل اواپراتور:

از مهمترین دلایلی که میتواند  منجر به یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت شود نبود جریان هوا و رفت و آمد هوا در قسمت مشبکی پنل داخلی یا همان کویل اواپراتور است.

داکت اسپلیت ها به گونه ای طراحی و عرضه می‌شوند که با گرفتن گرمای منازل و دیگر محیط ها باعث می‌شوند دمای محیط پایین آمده و در نهایت باعث خنک شدن محیط می‌شوند. اگر این سیستم تهویه نتواند به درستی هوا را تخلیه کند و یا به اندازه کافی جریان هوا در این سیستم وجود نداشته باشد، گاز فریون که داخل دستگاه است نمی‌تواند گرما را به صورت کامل و درست خارج کند و همین علت سبب کاهش دمای لوله  شده و باعث یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت می‌شود.

درست کار نکردن فن بلوور:

فن بلوور داخلی یکی از مهم ترین قطعات به کار رفته شده درون کولر های گازی است که نحوه‌ی کارکرد آن به این صورت است که هوای گرم را به سمت پنل می‌کشد و سپس با تماس به کویل های اواپراتور سرد، این هوای گرم را به هوای سرد تبدیل می‌کند و دوباره به محیط برمی‌گرداند و بدین ترتیب باعث شکل گیری یک چرخه درون کولر گازی می‌شود.

زمانی که فن بلوور در کار خود دچار اختلال شود، یعنی نتواند به درستی هوای سرد را از روی اواپراتور به سمت محیط بیرون تخلیه کند، در آن صورت دمای پنل داخلی پایین آمده و سرد تر و یا حتی به سمت یخ زدن می‌رود. دلایل متعددی وجود دارند که سبب می‌شوند هوا به طور کامل از روی فن های پنل داخلی تخلیه نشوند که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

  • وجود مانع و گرد و غبار در فیلتر ها و به نوعی کثیفی فیلتر ها از مهم ترین دلایل تخلیه نشدن هوا است.
  • خرابی فن ها یکی دیگر از دلایلی است که میتواند به تخلیه نشدن هوا منجر شود.
  • گاها ممکن است موتور فن ها و یا دستگاهی که فن بلوور را راه می‌اندازد دچار سوختگی شود.

مکان نصب:

ممکن است این سیستم خنک کننده در مکانی نصب شده باشد که سرمای زیادی را تحمل کند و این موضوع باعث یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت شود. البته احتمال این اتفاق خیلی بالا نیست اما از مواردی است که گاها اتفاق می‌افتد و عملکرد این دستگاه را دچار مشکل میکند. حتی گاها ممکن است در صورت سرمای زیاد دستگاه به صورت کامل یخ بزند و دستگاه شما دچار مشکل بزرگی شود و یا از کار افتاده شود.

در صورت بروز این مشکلات توصیه می‌شود شما با یک فرد متخصص و یک تکنسین با تجربه ارتباط برقرار کرده و از ایشان درخواست کنید تا به بررسی وضعیت و تعمیر داکت اسپلیت بپردازد. حال به بررسی مواردی برای جلوگیری از یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت میپردازیم تا شما عزیزان دچار چنین مشکلی نشوید و از آن جلوگیری کنید.

چگونگی جلوگیری از یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت

شما برای جلوگیری از یخ زدن این دستگاه کار سختی پیش رو ندارید و فقط با رعایت چند نکته می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

اولین موضوعی که باید به آن دقت کنید بررسی و تمیز کردن کویل اواپراتور به صورت منظم و مرتب است. چرا که این بخش، بخش مهمی از داکت اسپلیت شما را تشکیل میدهد. موضوع دیگری که باید برای جلوگیری از یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت رعایت کرد بررسی فن بلوور است که دچار مشکل نشده باشد. در صورت بروز مشکل شما باید هر چه سریع تر برای تعویض این فن اقدام کنید.

همچنین شما باید از برقرار بودن جریان هوا در داخل دستگاه اطمینان حاصل کنید و به صورت منظم این جریان را بررسی کنید.

اگر می‌خواهید از یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت جلوگیری کنید شما باید هنگامی که هوای بیرون سرد است از حالت فن داکت اسپلیت خود استفاده کنید. اگر به این موارد دقت کنید و این نکات را رعایت کنید لوله برگشت داکت اسپلیت شما دچار یخ زدگی نمی‌شود. البته لازم است که همه این موارد را به صورت منظم انجام دهید تا لوله برگشت داکت اسپلیت شما یخ نزند.

نتیجه گیری

داکت اسپلیت ها دستگاه های مناسبی برای ایجاد گرما و سرما در محیط هایی همچون خانه و اداره جات به شمار می‌روند اما گاها در فصول سرما لوله برگشت این دستگاه دچار یخ زدگی می‌شود.

ما سعی کردیم تا علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت را به شما توضیح دهیم و در ادامه راه های جلوگیری از آن را به شما معرفی کنیم تا دچار چنین مشکلی در فصل سرما نشوید. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد و نهایت استفاده را از این نکات ببرید.

دیدگاه‌ها 0

*
*